(کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاههای دولتی شهر تهران)
|
رضا مهدی |
پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی |
|
چکیده: (6027 مشاهده) |
این پژوهش باهدف ارزیابی کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان کارشناسی دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم در شهر تهران به روش پیمایش، با پرسشنامه محقق ساخته و نظرخواهی از 500 نمونه منتخب بهصورت شبه تصادفی و نسبی، انجام شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از پرسشهای آزمون شده در پژوهشهای مشابه و آراء متخصصان استفاده شده و پایایی آن با استفاده از روش سازگاری درونی و برآورد شاخص آلفای کرونباخ 20 نمونه اولیه در حد 84/0 تأییدشده است. کیفیت زندگی کل دانشجویان، دانشجویان بومی و دانشجویان غیربومی بهطور معنیداری به ترتیب کمتر از حد متوسط، کمتر از حد متوسط و در حد متوسط ارزیابیشده است. سه بعد روابط اجتماعی- فرهنگی و اوقات فراغت، محل و شرایط زندگی و فضای عمومی دانشگاه از مؤلفههای اصلی افزاینده کیفیت زندگی دانشجویی است. در مقابل، چهار بعد امکانات دسترسی، خدمات ورزشی، رفاهی و تفریحی، سلامت جسمی و امکانات درمانی- پزشکی و بهداشت و کیفیت غذای رستورانهای دانشجویی از مؤلفههای اصلی کاهنده کیفیت زندگی است. بهعلاوه، سه بعد آموزش و خدمات آموزشی، اعضای هیئتعلمی و رشد فردی و چشمانداز و آینده شغلی، در سطح متوسط گزارششده است. برای مقابله با برخی چالشهای نظام آموزش عالی نظیر انگیزه یادگیری، کیفیت، بومی گزینی، جامعهپذیری، فعالیت بینالمللی و جذب دانشجویان خارجی باید اهتمام به کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان یکی از محورهای کانونی حکمرانی علمی، سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت مالی، کالبدی و تشکیلاتی نظام آموزش عالی، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور باشد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش عالی، دانشگاه، کیفیت زندگی دانشگاهی، چالشهای آموزش عالی، رضایت دانشجویان. |
|
متن کامل [PDF 676 kb]
(7457 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/11 | پذیرش: 1395/12/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|