وضعیت زندگی تحصیلی دانشجویان خارجی دانشگاههای دولتی ایران در سال تحصیلی 93-1392
|
محمد یمنی دوزی سرخابی1، میترا تیموری2 |
1- دانشگاه شهید بهشتی 2- دانشگاه مازندران |
|
چکیده: (5956 مشاهده) |
هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت تحصیلی، ایمنی، اقتصادی و اجتماعی – فرهنگی دانشجویان خارجی دانشگاههای دولتی ایران در سال تحصیلی 1392-93 بود. بدین منظور بر اساس روش پژوهش پیمایشی و با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته، دادههای پژوهش از تعداد 95 دانشجوی خارجی دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، امام خمینی (ره) قزوین و علوم پزشکی مشهد گردآوری شد. تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که %66/3 از دانشجویان خارجی میتوانند واحدهای درسی خود را در موعد مقرر به اتمام رسانده و %80 از آنها نیز تاکنون مشروط نشدهاند؛ اما کسانی که دچار افت تحصیلی بودند عواملی از قبیل مشکلات مربوط به «زبان»، «عدم انگیزه»، «ناتوانی اساتید برای انتقال درست محتوا» و «دشواری محتوای دروس» را بهعنوان بیشترین عامل ذکر نمودهاند. آنها اظهار داشتهاند که بیشترین حس امنیت را در «دانشگاه و در هنگام روز» و کمترین حس امنیت را «در شب و در هنگام استفاده از وسایل نقلیه» دارند. اکثر آنها %73/7)) وضعیت اقتصادی «متوسط به بالایی» برای زندگی در ایران دارند. حدود %58/1 از این دانشجویان اظهار نمودهاند که اساتید بین آنها تبعیض قائل نمیشوند. %81/1 از آنها احساس کردهاند که مردم ایران «در حد متوسط و بیش از آن» بین خارجیها تبعیض میگذارند، درحالیکه %78/5 از آنها معتقدند که دانشجویان ایرانی «در حد متوسط و بیش از آن» بین خارجیها قائل به تبعیض میباشند.
|
|
واژههای کلیدی: وضعیت تحصیلی، وضعیت ایمنی، وضعیت اقتصادی، وضعیت اجتماعی- فرهنگی، دانشجویان خارجی |
|
متن کامل [PDF 773 kb]
(3951 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/6/2 | پذیرش: 1395/6/2
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|